موسیقی

۱۰ معجزه برای آرامش ذهن و اعصاب


1. موسیقی اولین سرگرمی برای آرامش اعصاب

شاید موسیقی رایج ترین هنر شفابخش باشد. هم گوش دادن و هم نواختن آلت موسیقی به کاهش استرس و آرامش ذهنی کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که موسیقی درمانی خواص زیر را برای بدن دارد:

اضطراب را کاهش می دهد.

سلامت شناختی را بهبود می بخشد.

درد را کاهش می دهد.

احساس قدرت را افزایش می دهد.

محققان دانشگاه استنفورد نیز اثبات کرده اند که موسیقی ریتمیک ممکن است اثر درمانی برای طیف وسیعی از بیماری های عصبی مانند تحریک شدن مغز داشته و حتی ممکن است عملکرد مغز را تغییر دهد.

موسیقی ملایم با ملودی آشنا به کاهش سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول کمک می کند و موجب آرامش ذهنی خواهد شد.

نواختن آلات موسیقی نیز به شما کمک می کند تا افکار خود را بیان کرده و تنش را از بین ببرید. به طور خاص، موسیقی های ملایم حالت مراقبه برای ذهن ایجاد کرده و موجب آهسته شدن موج های مغزی می شوند.


2. نقاشی کردن بهترین سرگرمی برای آرامش اعصاب

نقاشی کردن می تواند یک روش زیبا و آرام بخش برای آرامش ذهنی شما باشد. رنگ های مختلف، دارای سطوح مختلفی از انرژی هستند و می توانند خلق و خوی شما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال:

آبی موجب آرامش می شود.

بنفش با خلاقیت و مراقبه ارتباط دارد.

سبز موجب طراوت می شود.

زرد خوش بینی ایجاد می کند.

نارنجی سرزندگی ایجاد می کند.

قرمز موجب اشتیاق می شود.

این سرگرمی خلاقیت را بیشتر می کند و باعث می شود ذهن شما متمایز تر شود. در واقع، خلاقیت یک عامل استرس زدا است و کمک می کند تا فشار تنش و خشم کمتر شود.

شما می توانید نقاشی را به عنوان مدیتیشن امتحان کنید. فقط یک دقیقه وقت بگذارید و افکار و احساساتتان را به صورت یک نقاشی انتزاعی بدون ارجاع و بدون هیچ نتیجه ای روی کاغذ بکشید.


3. هنرهای دستی سرگرمی که به ذهن آرامش می دهد

کار بر روی پروژه های دست ساز مانند دوختن، بافندگی و طیف گسترده ای از کارهای دستی و هنری دیگر، یکی دیگر از سرگرمی های جالب است که ذهن شما را آرام می کند. این کارها اجازه می دهند تا شما روی یک آیتم یا الگوی خاص تمرکز کنید.

بنابراین چیزهایی را که ذهن شما را تحت تأثیر قرار می دهند فراموش می کنید. این کارها به عنوان یک منبع خلاقیت، برای آزاد کردن انرژی و سرخوردگی مفید هستند.

مطالعات مختلف نشان داده اند که هنر می تواند به عنوان یک داروی ضد افسردگی عمل کرده و حتی از مغز در برابر پیری محافظت کند.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله British Journal of Occupational Therapy منتشر شده مشخص شد ۸۱٫۵٪ از شرکت کنندگان دارای افسردگی که شامل ۳،۵۰۰ دوزنده از سراسر جهان می شدند، پس از انجام کار هنری با احساس خوشحال بیشتر مواجه بودند.

عمل تکراری که در دوزندگی وجود دارد سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کند.


4. عکاسی

عکاسی یکی دیگر از ۱۰ نمونه از بهترین سرگرمی هایی که به ذهن آرامش می دهند می باشد. دیدن جهان از دید لنز عکاسی می تواند یک عمل عمیق اندیشمندانه باشد. زیرا با این کار چیزهای متفاوتی را مشاهده خواهید کرد.

این واقعیت دارد که تمرکز و جذب زیبایی هدفی که از آن عسکای می کنید، باعث می شود هنر عکاسی کاملا تسکین دهنده و رضایت بخش باشد. به علاوه، تصاویر به شما کمک می کنند که مرتب از وجود چنین صحنه های زیبایی در زندگی قدردانی کنید و ضمن آرام کردن ذهن، چشم انداز مثبت برای خود به وجود آورید.


5. خواندن و نوشتن

هم خواندن و هم نوشتن سرگرمی های رایجی هستند که افراد برای اوقات فراغت و زمان استراحت خود استفاده می کنند. یک مطالعه انجام شده در دانشگاه Sussex نشان داد که خواندن می تواند بهترین راه برای ریلکس کردن بدن باشد.

خواندن یک روزنامه یا کتاب، حتی فقط ۶ دقیقه، می تواند برای کاهش ۶۸ درصدی میزان استرسکافی باشد. این کار کمک می کند سرعت قلب کم شده و تنش عضلانی کاهش پیدا کند.

نوشتن احساسات و واکنش های شما نسبت به چیزهایی که در زندگی اتفاق می افتد، می تواند به شما کمک کند تا اندیشه هایی که باعث آزار شما می شوند را رها کنید. مطالعات همچنین دریافتند که بیان خلاقانه موجب بهبود سلامتی بدن می شود.


6. آشپزی سرگرمی که به ذهن آرامش می دهد

اگر چه پخت و پز می تواند یک کار خسته کننده برای برخی از افراد باشد، اما این کار برای کسانی که از آن لذت می برند یکی از سرگرمی هایی که به ذهن آرامش می دهند می باشد. این کار تقریبا به عنوان یک درمان برای پاکسازی ذهن عمل می کند و به عنوان یک منبع خلاقانه باعث آرامش می شود.

علاوه بر لذت فوری که آشپزی ایجاد می کند، پخت و پز، به لطف تمام عطر ها، طعم ها، لذت های بصری و صداهای خیره کننده، آرامش درونی را به همراه دارد.


7. نگهداری از حیوان خانگی

نوازش سگ و یا گذاشتن گربه روی دامانتان می تواند به طور طبیعی تسکین دهنده باشد. تحقیقات نشان می دهد که زندگی با حیوانات خانگی می تواند مزایای زیادی از جمله موارد زیر را به همراه داشته باشد:

کاهش استرس

بهبود خلق و خوی

کاهش فشار خون بالا

کاهش سطح تری گلیسیرید

کاهش کلسترول

مطالعات نشان داده اند که بیماران مبتلا به حمله قلبی که حیوان خانگی دارند بیشتر از کسانی که حیوانات خانگی ندارند زنده می ماندند.

جالب توجه این است که تعدادی از پزشکان متخصص اطفال و کلینیک ها از درمان با حیوانات خانگی برای تقویت سلامت روانی استفاده می کنند، زیرا این کار باعث آرامش ذهنی و کاهش اضطراب می شود.

نگه داشتن یک حیوان خانگی، مسئولیتی بیش از یک سرگرمی دارد. این مسئولیت باید حاوی عشق بی قید و شرط به حیوان باشد. نژاد های مختلف سگ ها، گربه ها، پرندگان، ماهی ها و خوکچه ها محبوب ترین حیوانات برای نگهداری هستند.


8. رقصیدن برای آرامش اعصاب

رقص شکل دیگری از بیان خلاقانه بر مبنای هنر و حرکت است که می تواند احساسات شدید را بروز دهد. این سرگرمی بدن را زنده می کند و ذهن شما را باز می کند.

Tai Chi Chuan یک رقص آهسته است که ترکیبی از حرکات ساختاری و تنفس عمیق است که برای آرامش ذهن بسیار مفید می باشد.

تحقیقات مشخص کرده اند که رقصیدن باعث بهبود خلق و خوی شما می شوند.

محققان سوئدی در مطالعه ای که در Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine منتشر شده است، دریافتند که دو بار رقصیدن در هفته به مدت ۸ ماه، به دختران نوجوان کمک می کند تا با استرس، اضطراب، افسردگی و دیگر مشکلات درونی خود مبارزه کنند و تقویت در خلق و خوی را گزارش دهند.

این سرگرمی همچنین کمک می کند تا وضعیت قلب و ریه بهبود یافته، اعتماد به نفس افزایش بیابد و تناسب اندام با انجام حرکات هوازی برقرار شود.

9. دوچرخه سواری

دوچرخه سواری، جهان چرخ ها، دنده ها و پدال ها، برای بسیاری هیجان انگیز است. این ورزش شامل حرکات تکراری است که به ذهن شما کمک می کند تا از لحظه کنونی لذت ببرید و تفکر کورکورانه و افکار بی رحمانه را از بین ببرید.

دوچرخه سواری ذهن شما را تقویت می کند و به شما اجازه می دهد تا با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنید و جهان را به شیوه ای متفاوت ببینید.

یکی دیگر از مزایای دوچرخه سواری این است که به شما اجازه می دهد تا از لحاظ جسمی فعال تر بمانید، در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و آرتریت در شما کم شود.

اگرچه سرگرمی ها راهی برای حل مشکلات عاطفی هستند، اما نباید از آن ها فقط به عنوان وسیله ای برای فرار از واقعیت استفاده کرد. در عوض، باید از آنها به عنوان یک ابزار برای ریلکس شدن، باز شدن ذهن، افزایش افکار مثبت، ایجاد اعتماد به نفس، ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی مثبت و یادگیری مهارت های جدید استفاده شود.


10. باغبانی از سرگرمی هایی که به ذهن آرامش می دهد

باغبانی یک سرگرمی لذت بخش و ضد استرس است. صرف نظر از ماهیت طبیعت که یک تجربه لذت بخش است و روح شما را آرام می کند.

صدای پرندگان، بوی نسیم و نور خورشید، همه این ها باعث آرامش ذهنی شما می شوند و خلق و خوی شما را بهبود می بخشند. به علاوه، ماهیت کارهای تکراری باغبانی ذهن شما را تسکین می دهد.

دانشمندان معتقدند که باکتری های موجود در خاک ممکن است به فعال کردن سلول های مغزی جهت تولید سروتونین که به عنوان یک عامل ضد افسردگی عمل می کند، کمک کنند.

محققان بر این باورند که باکتری های موجود در خاک می توانند به افزایش رفتار یادگیری کمک کنند.

باغبانی به بهبود سلامت جسمی شما نیز کمک می کند. فعالیت هایی مانند حفر، کاشت و برداشت، باعث تقویت استخوان ها و عضلات می شوند.

درباره نویسنده

گلدن چت

گلدن چت بزرگترین سایت تفریحی

دیدگاهتان را بنویسید