غذا

خواص بی نظیرکلم بروکلی

اینم یه مثال از پست تصویری!

خواص کلم بروکلی آنقدر فراوان است که گل سر سبد سبزیجات محسوب می شود. کلم بروکلی غنی از فیبر و پروتئین هایی نظیر تریپتوفان و سرشار از ویتامین هایی همچون ویتامین A، B6، B9، C، E و ویتامین K و  B1 است. با خوردن یک بروکلی به راحتی می توانید تمام این ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کنید. بروکلی همچنین سرشار از مواد معدنی ضروری بدن مانند روی، سدیم، پتاسیم، کروم، فسفر و به علاوه اسیدهای چرب امگا3 است.

خواص کلم بروکلی :

بروکلی دارای ماده ای به نام «سولفورافان» است که در پیش گیری سرطان نقش بسزایی دارد و موجب کاهش اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی می شود. این گیاه که از خانواده کلم هاست بهترین فصل برای استفاده از آن پاییز و زمستان است. اگر قصد کاهش وزن دارید بروکلی می تواند به شما کمک زیادی کند. بروکلی به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر باعث جذب بیشتر آب و در نتیجه احساس سیری پس از خوردن آن می شود.

همانطور که گفته شد بروکلی دارای خواص بسیاری است که در ادامه به چند مورد از خاصیت های درمانی بروکلی اشاره می کنیم.

1- کمک به هضم غذا

فیبر موجود در بروکلی نقش شگفت انگیزی در هضم غذا دارد. ترکیبات شیمیایی بروکلی به گونه ای است که باعث می شود عملکرد معده بهتر صورت گیرد و سطح باکتری های روده را حفظ می کند.

2- جلوگیری از بیماری های مزمن

بروکلی حاوی ترکیباتی به نام فنولیک است که بدن را در برابر بیماری های مزمن حفظ می کند و موجب کاهش بیماری های خطرناکی از جمله سرطان، دیابت، آسم و اختلالات قلبی می شود.

3- تضمین سلامتی کبد با بروکلی

بروکلی می تواند عملکرد کبد را در سطح مطلوبی حفظ کند. برای پیشگیری از کبد چرب، خوردن کلم بروکلی توصیه می شود. 

بیشتر بدانید : 5 راه پختن و مصرف کلم بروکلی

4- افزایش سلامت مغز

به دلیل وجود مقدار زیاد ویتامین K و کولین در بروکلی، سلامت مغز افزایش پیدا می کند. با خوردن این سبزی سالم می توانید به تقویت حافظه خود کمک کنید. همچین سولفورفان موجود در بروکلی از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

5- مراقبت از مو با بروکلی

اگر جز افرادی هستید که به سلامت موهای خود اهمیت می دهید بروکلی را هیچ وقت از یاد نبرید. ویتامین A و C موجود در بروکلی برای درخشش، پرپشت شدن و سلامت مو بسیار مفید هستند. این ویتامین ها همچنین موجب تنظیم چربی روی پوست سر می شوند و از خشک شدن مو جلوگیری می کنند. مرطوب بودن مو باعث می شود موها دیگر حالت شکننده نداشته باشند. 

6- آلرژی را کاهش می دهد

ویتامین C موجود در بروکلی برای کاهش علائم آلرژی بسیار مفید است. اگر در شهرهای بزرگ زندگی می کنید که مدام در معرض آلودگی های هوا و شیمیایی قرار دارید سعی کنید بروکلی را در سبد غذایی خود بگنجانید.

7- خاصیت ضدالتهابی بروکلی

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C ، پتاسیم، منزیم و سولفورفان در بروکلی به وفور یافت می شوند. این ترکیبات مفید در بروکلی موجب می شوند التهابات کاهش پیدا کنند و از حملات قلبی جلوگیری شود.

8- با بروکلی پیر نمی شوید

بروکلی با فرآیند پیری مبارزه می کند. محققان بر این باورند بروکلی حاوی ترکیبی به نام مونو نوکلئوتید نیکوتینامید (NMN) است که روند پیری در ارگان های مختلف بدن مانند کبد، چشم، استخوان را کنترل می کند.

9- دیابت را کنترل می کند

بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است زیرا قند خون را کنترل می کند. سولفورفان و کائمفرول موجود در این گیاه توانایی کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی را دارند.

10- متابولیسم بدن را بهبود می بخشد

مواد مغذی موجود در بروکلی مانند فیبر، ویتامینC، D، A و K و فولات منجر به تقویت متابولیسم بدن می شوند. فیبر نیز میزان متابولیک بدن را پس از غذا خوردن افزایش می دهد.

 11- درمان سرطان با بروکلی  

بروکلی جزء گیاهانی است که برای پیشگیری انواع سرطان ها مانند سرطان سینه، رحم، پروستات و بسیار  شگفت انگیز عمل می کند. محققان بر این باورند بروکلی برای سرطان سینه و رحم مفید است زیرا استروژن اضافی را از بدن خارج می کند. همه این خاصیت های درمانی بخاطر وجود ترکیبات ضد سرطانی قوی است که در بروکلی قرار دارند.

12- رفع مسمومیت بدن با بروکلی

وجود ویتامین C و گوگرد و اسیدآمینه در بروکلی به عنوان یک سم زدای قوی برای بدن محسوب می شوند. این مواد کمک می کنند تا رادیکال های آزاد  و سموم از بدن خارج شوند و خون شما را پاکیزه می کند.

13- بروکلی از پوست شما محافظت می کند

اگر به زیبایی پوستتان اهمیت می دهید بروکلی را هرگز فراموش نکنید. یکی از خواص شگفت انگیز بروکلی محافظت کردن از پوست است. اگر می خواهید پوستی سالم، درخشان داشته باشید حتما از بروکلی استفاده کنید. آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی که در بروکلی وجود دارند این جادو را انجام می دهند. بروکلی همچنین می تواند از پوست شما در برابر اشعه خورشید محافظت کند و یک ضدآفتاب طبیعی به حساب می آید.

14- درمان اختلالات معده

همانطور که گفتیم بروکلی سرشار از فیبر است و به درمان یبوست که علت اصلی تقریبا تمام اختلالات معده است کمک زیادی می کند. منیزیم و ویتامین موجود در بروکلی اسیدی شدن معده که به اصطلاح ترش کردن گفته می شود را درمان و هضم غذا را تسهیل می کند.

15- مراقبت از چشم ها با بروکلی

کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن، فسفر و دیگر ویتامین های موجود در بروکلی بسیار برای سلامتی چشم مفید هستند. شاید تاکنون تصور می کردید که تنها هویچ برای چشم ها مفید است اما باید بگوییم بروکلی هم می تواند سلامتی چشم های شما را تضمین کند. ترکیبات موجود در بروکلی از چشم های شما را از بیماری هایی مانند آب مروارید یا آسیب های ناشی از تابش حفظ می کند.

16- خانم های باردار بروکلی را از یاد نبرند

بروکلی سرشار از مواد مغذی ضروری برای خانم های باردار است. این گیاه حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامین ها،آنتی اکسیدان، اهن و فسفر و غنی از فیبر است. بروکلی همانطور که گفته شد برای از بین بردن یبوست که در دوران بارداری رایج است از بروکلی می توانید استفاده کنید. فولات موجود در بروکلی از نقض یا اختلالات مادرزادی جلوگیری می کند.

17- تقویت استخوان ها و سلامت دندان ها

اگر به کودکان خود مدام شیر و لبنیات برای سلامت ها استخوان و دندان ها می دهید بهتر است بروکلی را هم از یاد نبرید. همه افراد به خصوص کودکان و سالمندان و زنان باردار می توانند از بروکلی برای تقویت استخوان ها و دندان ها استفاده کنند. از آنجایی که ویتامین K برای تشکیل استئوکالسین (نوعی پروتئین که در استخوان یافت می شود) ضروری است می توانید با خوردن بروکلی که سرشار از ویتامین K است این پروتئین را تامین کنید.

از دیگر خواص درمانی بروکلی می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم فشار خون و درمان کم خونی اشاره کرد. این سبزی جادویی به قدری مفید است که تقریبا تمام نیازهای بدن شما را تامین می کنید. بنابراین حتما باید آن را در سبد غذایی خود بگنجانید تا بدن شما را در برابر بیماری های مختلف محفوظ نگه دارد.

درباره نویسنده

گلدن چت

گلدن چت بزرگترین سایت تفریحی

دیدگاهتان را بنویسید